Kopen op afstand

Als u iets koopt op afstand, gaat u niet naar een echte winkel. U koopt dan iets via internet, telefoon, of fax. Of u koopt iets via een bestelbon uit een catalogus. Bij kopen op afstand zijn u en de verkoper op geen enkel moment bij elkaar in de buurt.

Koopt u een product op afstand? In de wet staat dat u dan 14 (veertien dagen) bedenktijd krijgt. U kunt het product thuis bekijken. Dan kunt u bedenken of het product echt wel is wat u wilt hebben. Wilt u het product toch niet hebben? Dan kunt u uw geld terugkrijgen. U moet tijdens de bedenktijd laten weten dat u van de koop af wil. Deze bedenktijd heet ook wel zichttermijn. U moet wel het product terugsturen.

Wanneer is er sprake van een koop op afstand?

  • De overheid heeft speciale regels gemaakt over kopen op afstand.
  • Daarom is het belangrijk om goed te weten wanneer een koop wel een koop op afstand is, en wanneer niet
  • Hieronder vindt u voorbeelden van kopen op afstand
  • U koopt producten of diensten via internet
  • Soms heeft een gewone winkel ook een webwinkel
  • U koopt het product via de webwinkel en u ontmoet verder geen verkoper
  • U koopt iets via een postorderbedrijf
  • U bestelt iets met een bestelbon uit een krant of tijdschrift. Voor dit product staan er regelmatig advertenties in kranten of tijdschriften
  • U bestelt iets per fax, via de fax krijgt u soms aanbiedingen
  • U bestelt iets via de telefoon, er zijn regelmatig reclamespotjes voor deze manier van bestellen
  • U wordt opgebeld met de vraag of u iets wilt kopen, dit is telemarketing

De volgende situaties vallen niet onder de regels voor kopen op afstand:

  • U zoekt een bedrijf op in het telefoonboek, via de telefoon bestelt u iets bij dit bedrijf
  • U koopt op afstand een registergoed, dit is een huis, grond of een bepaald schip
  • U koopt bijvoorbeeld blikjes, sigaretten of een treinkaartje uit een automaat, of haalt een snack uit de muur
  • U geeft telefonisch opdracht voor een verbouwing

De bedenktijd

Uw bedenktijd begint op de dag dat u het product hebt gekregen. Koopt u geen product maar een dienst? Dan gaat de bedenktijd in op het moment dat u de dienst bestelt. Koopt u een product en een dienst samen? Dan begint de bedenktijd ook pas als u het product krijgt.
 

Bij welke producten krijg ik geen bedenktijd?

Koopt u een van de volgende producten op afstand? Dan krijgt u geen bedenktijd:

  • reizen
  • vervoer
    producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp
  • producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen
  • logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding
  • tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten 
  • Let op: sluit u een abonnement af op een tijdschrift of krant, dan heeeft u wel bedenktijd
     

Hygiëne producten die verzegeld zijn

Sommige producten kan de ondernemer niet meer verkopen als u ze uit de verpakking haalt en probeert. Omdat dat niet hygiënisch is. Bijvoorbeeld sieraden, ondergoed of badkleding. Heeft de verkoper de verpakking van zo’n product verzegeld, en heeeft u de verzegeling verbroken dan heeft u geen bedenktijd meer.

 

Moet de ondernemer mij informatie geven over de bedenktijd?

Een ondernemer moet u altijd informatie geven over de bedenktijd. Hij moet uitleggen hoe de bedenktijd werkt. Hij moet u ook een formulier geven dat u kunt invullen als u van de koop af wil. Geeft de verkoper deze informatie niet? Dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd met een jaar. Maar let op: geeft de ondernemer u deze informatie pas later? Dan duurt de bedenktijd vanaf dat moment nog veertien dagen. Het fromulier is te downloaden op www.dutcheagle.nl onder formuieren.

Voorbeeld: u sluit een overeenkomst via een webwinkel. De ondernemer geeft u alle informatie over de bedenktijd en het formulier. Maar dat doet hij pas drie maanden nadat u het product hebt gekregen. U hebt vanaf dat moment nog veertien dagen om te beslissen of u het product wilt houden.

Wat moet ik doen als ik van de koop af wil?

Wilt u een product terugsturen? Laat dit dan binnen de bedenktijd aan de ondernemer weten. U kunt daarvoor het formulier invullen dat u van de ondernemer hebt gekregen. Gebruik hiervoor de voorbeeldbrief te downloaden onder formulieren. Na het versturen van het formulier of de brief of e-mail heeft u veertien dagen de tijd om het product terug te sturen.
Tip: bewaar altijd een bewijs dat u heeft laten weten dat u van de koop af wil. Bewaar bijvoorbeeld de e-mail of een verzendbewijs van uw brief.

De verkoper moet uw aankoopbedrag terugbetalen, ook de bezorgkosten

Heeft u de verkoper laten weten dat u gebruik maakt van de bedenktijd? Dan moet de verkoper alles wat u al betaald heeft binnen veertien (14)dagen terugbetalen. Heeft u bezorgkosten betaald om het product thuis geleverd te krijgen? Dan moet u die kosten ook terugkrijgen. De verkoper mag geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de aankoop.
Heeft u het product nog niet teruggestuurd? Dan mag de ondernemer wachten met terugbetalen tot hij het product van u heeft teruggekregen, of tot u bewijst dat u het product hebt teruggestuurd. 

Let op: stuurt u alleen een deel van uw bestelling terug? Dan hoeft de verkoper de bezorgkosten niet terug te betalen. Bijvoorbeeld: u hebt twee broeken besteld, en stuurt er één terug.

 


Voorbeeld brief:
Download hier de brief!



 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2010 - 2017 Dutch Eagle vof | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat u bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op uw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om uw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoeft u niet steeds uw voorkeuren te herhalen waardoor u tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kunt u verwijderen via de instellingen van uw browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website u met dit bezoek heeft bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra u uw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in uw winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kunt u geen producten bestellen of in uw winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of u ons toestemming heeft gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe u de website gebruikt en hoe u ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe u de website gebruikt en hoe u ons heeft gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Sociale Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Sociale Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Sociale Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere sociale media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kunt u vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van uw browser.